Aktuálnou expozíciou „Slovenský príbeh v Prahe“ nadväzujeme na doterajšie výstavné podujatia Galérie Lomnica, ktoré v rôznych súvislostiach skúmali autorské aj žánrové podoby slovenskej výtvarnej moderny medzivojnového obdobia, ako aj jej pokračovateľov z okruhu Skupiny galandovcov. K „Slovenskému príbehu v maľbe“ a „Príbehu slovenskej krajinomaľby“ teraz pridávame „Slovenský príbeh v Prahe“.
Čo si má návštevník predstaviť pod týmto názvom?
Slovenské výtvarné umenie 20. storočia nevznikalo vo vzduchoprázdne. Z hornouhorského kontextu ( viazaného na podnety umeleckých akadémií v Budapešti, Viedni, Mníchove a Paríži) pri počiatkoch našej výtvarnej moderny stoja kľúčové osobnosti Ladislava Medňanského a Dominika Skuteckého. Napokon ich diela sú reprezentatívne doložené v spoločenských priestoroch Hotela Lomnica, takže návštevník ich môže vnímať kontextuálne.
Výstava „Slovenský príbeh v Prahe“ má však iné ambície. Cez najdôležitejšie osobnosti našej maliarskej moderny – klasikov, Generáciu 1909 a Generáciu 1919 – ukázať vývinový profil od realistického prístupu k moderným smerom a vplyvom (či už ide o impresionizmus, expresionizmus, kubizmus, fauvizmus, surrealizmus), aj keď v našom kultúrnom prostredí nikdy nenadobudli ortodoxnú podobu. Vždy proti formovému absolutizmu stáli úlohy národné, etnologické, duchovné, poetické.
Prečo však v názve výstavy nachádzame Prahu?
Pri koncipovaní výstavy sa nám tento aspekt zdal veľmi dôležitý. Ak opomenieme skromnú tradíciu súkromného výtvarného školstva (G. Mallý v Bratislave, E. Krón v Košiciach), na Slovensku až do roka 1939 (vznik oddelenia kreslenia a maľovania SVŠT) celkom absentovala vysokoškolská formácia výtvarných umelcov. Počnúc Gustávom Mallým, Martinom Benkom cez Miloša A. Bazovského a Janka Alexyho, Imra Weinera – Kráľa, Edmunda Gwerka až po Generáíciu 1909 (Svedomie doby), doloženú Cypriánom Majerníkom a Petrom Matejkom, a potom aj v mladšej generácii vôkol Vincenta Hložníka - jednou z vynikajúcich študijných alternatív bola práve Praha. V nej našli silné kultúrne zázemie, kontakt s českou modernou (Osma, Tvrdošijní), s kubizmom (súkromná zbierka Dr. Kramářa), najmä však s celým radom výnimočných pedagogických osobností na Akadémii výtvarných umení (vznik v roku 1799) a na Vysokej škole umělecko-průmyslovej (vznik v roku 1885).
Štúdium slovenských výtvarníkov na pražských školách výtvarného umenia a ich výstavné aktivity v bývalom medzivojnovom Československu dobre dopĺňajú tradíciu slovenskej kultúry v Prahe (pripomeňme záslužnú prácu spolku Detvan, Edíciu mladých slovenských autorov, vydávanú Mazáčovým nakladateľstvom, ako aj revue Elán pod vedením Jána Smreka).
To všetko teda s novou expozíciou čaká návštevníka, ktorý sa stane očitým svedkom, ako sa slovenská maľba postupne vysťahovávala z folkloristických hniezd do univerzálnejšej humanistického domova.
Expozitúra
Tatranská Lomnica
Hotel Lomnica
Tatranská Lomnica 92
059 60 Vysoké Tatry
Expozitúra
Svätý Jur
Kaštieľ Pálffy
Prostredná 49
900 21 Svätý Jur